Kuinka paljon pitää budjetoida markkinointiin? - Makum

Kuinka paljon pitää budjetoida markkinointiin?

“Paraskaan tuote tai business-idea ei lennä kovinkaan kauas, jos ei ole aavistustakaan siitä miten sitä pitäisi markkinoida.”

Markkinointi voi olla täynnä mystiikkaa, henkimaailman loitsuja, uskomuksia ja rituaaleja, tai sitten hyvin suoraviivaista, helposti mitattavaa, yksinkertaista ja maallikolle ymmärrettävää, tai jotain näiden väliltä. Lähtökohtana kaikelle markkinoinnille on sille määritetty punainen lanka. Puhutaan markkinointisuunnitelmasta, joka kattaa budjetit ja yltää aina yritystavoitteisiin saakka. Jos sinulla ei ole markkinointisuunnitelmaa, autamme mielellämme sellaisen teossa. 

Tässä kirjoituksessa ei mennä markkinointisuunnitelman suurehkoon kokonaisuuteen, vaan puhutaan enemmänkin suoraan rahasta. Paljonko markkinointiin pitää budjetoida? Miten paljon markkinointitoimenpiteet noin suunnilleen maksavat?

Alkuun on varmasti hyvä mainita, ettei ole olemassa yhtä ainoaa oikeaa budjettia tai tapaa lähestyä budjetointia, vaan se on hyvin yksilöllistä, toimiala -ja paikkasidonnaista. Joitain suuntaviivoja ja oletuksia voidaan toki asettaa.

Tässä ovat vinkit, joiden avulla voi lähestyä markkinointibudjettia ja budjetoinnin aihetta sekä mitä erilaiset markkinoinnin toimet saattavat kustantaa.

Mikä on markkinointibudjetti?

Mitkä asiat markkinointibudjettiin sisältyy?

Mieti kysymyksiä hetki ja koita vastaa itsellesi.

Markkinointibudjettiin yleisesti ottaen sisältyy kaikki promootioista ja näkyvyydestä koituvat kulut sisältäen markkinointiviestinnän, kuten verkkosivujen kehityksen ja ylläpidon, mainonnan, PR- ja edustuskulut, ja myöskin markkinoinnin henkilöstöstä tai markkinointitoimenpiteiden hankinnat ja jopa markkinoinnin työtilat.

Muutamia konkreettisia esimerkkejä mitä markkinointibudjettiin kuuluu:

  • Suorat markkinoinnin aktiviteetit
  • Sosiaalisen median kulut
  • Vaikuttajamarkkinointi
  • Analytiikka
  • Markkinointi- ja markkinatutkimukset
  • Markkinoinnin yleiskustannukset 
  • Koulutukset
  • Markkinointityökalut
  • Myynti / ja markkinointihenkilöstö
  • Perinteiset mainonnan kanavat, kuten televisio, radio ja printti.

Miten paljon markkinointiin tulisi budjetoida?

Pitkän ajan historiadataan pohjautuen voidaan tarkastella ja määritellä mitä eri kasvuvaiheen yrityksen pitäisi budjetoida markkinointimenoihin:

Alkuvaiheen yritykset

Yritykset joiden toiminta on kestänyt yhdestä viiteen vuoteen käyttävät yleensä noin 12-20 prosenttia bruttotuloista tai ennakoiduista tuloista markkinointiin. Alle vuoden ikäiset yritykset tarvitsevat yleensä ensin tuloja ennen kuin suunnittelevat markkinointibudjettia.

Vakiintuneet yritykset

Yritykset joiden toiminta on jatkunut yli viisi vuotta ja joilla on saavutettuna jonkin verran markkinaosuutta / brändin tunnettuutta käyttävät yleensä markkinointiin n. 6–12 prosenttia bruttotuloista tai laskelmoiduista tuloista.

Kannattaa muistaa, että uudet brändit ja markkinoille tulevat uudet yritykset pyrkivät jatkuvasti valtaamaan markkinaosuutta ja kehittämään brändinsä tunnettuutta. Kun bränditietoisuus on saavutettu ja osa markkinoista voitettu, markkinointibudjetin tarve voi laskea huomattavasti.

Sinun tehtävänä on kasvattaa brändiä tuottamaan rahaa, mutta sinulla ei ole rahaa kasvattaa brändiä. Onko tuttua?

Tätä dilemmaa voisi kutsua nimeltä muna-kana -markkinointidilemmaksi, jossa mielipidekysymyksenä on kumpi pitää tehdä ensin.

Sinun tehtävänä rakentaa brändi, joka murtaa monia, monia munia. Siksi on tärkeää, että sekä uudet että vakiintuneet brändit rakentuvat hyvälle rahoitudspohjalle ja että markkinointieurot käytetään fiksusti. Mikään ei ole typerämpää kuin jokaisen pennin käyttäminen sellaiseen, mikä sinun tulee rakentaa vielä kertaalleen. Parempi on tehdä asiat oikein jo ensimmäisestä kerrasta alkaen.

FOMO “Fear of missing out”

Tätä termiä sovelletaan markkinointiin yhtä paljon kuin lauantai-iltoihin. Jos kieltäydyt kaveriporukan pyynnöstä lähteä ulos viettämään viikonloppua, on riskinä missata jotain arvokasta. On tiettyjä yksittäisiä markkinointitoimenpiteitä, joiden parissa sinun on käytettävä sekä aikaa että rahaa, jotta et ns. putoaisi kelkasta.

Jatkuvat markkinointitoimet

  • Brändäys
  • Verkkosivusto
  • Mainonta
  • Sosiaalinen media
  • Sisällöntuotanto
  • Tapahtumat

Markkinointikulut siis vaihtelevat paljolti bisneksen, tuotteen tai palvelujen mukaan. Seuraavassa käydään läpi mistä suuruusluokista puhutaan kun kyseessä on jokin em. toimenpiteistä? Budjetit toki vaihtelevat yrityksen iän ja koon sekä valtakunnallisten, paikallisten tai maailmanlaajuisten markkinointitavoitteiden mukaan. Mutta joitakin suuntaviivoja voidaan esimerkein antaa.

Brändäys

Budjetti:

Tee se itse -versiona käytä Canvaa tmv. ilmaisohjelmistoa yritysbrändin ilmeen luomiseen. Hyödynnä brändin suunnitteluun freelancer-verkostoja kuten Freelancer, Upwork ja 99designs.

Hyvä:

Pienen kokoluokan design-/markkinointitoimisto saattaa veloittaa suunnitellusta yritysilmeestä 3000–5000 euroa sisältäen kaikki tarvittavat formaatit ja vaihtoehdot.

Erinomainen:

Budjetoi yli 10000 euroa ja saat kaiken brändiohjekirjan mukaan lukien. Muista, että brändi-mielikuvaan liittyy paljon muutakin kuin ilme mm. asiakaspalvelu ja prosessit, henkilöstö ym.

Verkkosivusto

Budjetti:

Wix tai WordPress voi olla hyvä tee-se-itse -sivustovaihtoehto ja se voi parhaimmillaan olla lähes ilmainen (pl. hosting/ylläpito + domainmaksut ja tietenkin tähän käytetty oma työaika).

Hyvä:

WordPress-sivusto, joka on suunniteltu brändi-ilmeen mukaiseksi, maksaa arviolta noin 1000-4000 euroa riippuen sivujen määrästä. Lisää vielä +2000 euroa, jos tarvitset verkkokaupan sivustollesi.

Erinomainen:

Varaa 10000-15000 euroa. Hintalappu riippuu paljolti sivuston toiminnallisuuksista, automaatiosta, liitoksista ja kaiken suunnittelusta.

Muista erityisesti WordPress-sivuissa, että sivusi tulee tarvitsemaan jatkuvasti useiden eri komponenttien päivittämistä (WordPress alusta, lisäosat ja teema). Huomioi myös hosting-palvelun ylläpidon taso. Jos haluat verkkosivusi listautuvan hakukoneiden tuloksissa, tulee sivujen olla hyvin toteutetut ja hyvällä pohjalla. 

Jos et ole täysin kartalla sivustoasioissa, autamme mielellämme parhaan kotisivuratkaisun kanssa.

Some-markkinointi

Budjetti:

Palkkaa opiskelija / harjoittelija hoitamaan somea.

Hyvä:

1500 – 2500 euroa kuukaudessa pienellä toimistolla tai freelancerilla teetettynä.

Erinomainen:

yli 4000 euroa. Hinta perustuu some-alustojen ja kanavien lukumäärään, “seuranta/kuuntelu”-ohjelmistoon, reaaliaikaisen vuorovaikutuksen määrään ja liitoksiin muihin palveluihin.

Verkkomainonta

Budjetti:

Kerro yrityksestä ystävillesi ja verkostoillesi. Hyödynnä somea ja esim. Facebookin keskusteluryhmiä ns.“puskarardiona”.

Hyvä:

Joidenkin palvelujen some-mainonnat n. 700 euroa kuukaudessa.

Erinomainen:

hyvän digitoimiston toteuttamana kannattaa varautua hintalapun nousevan ainakin 3000 euroon kuukaudessa. Vertaa in-housena teetettynä yritykselle palkatulla markkinoinnin työntekijällä työnantajamaksut huomioiden.

Sisällöntuotanto

Budjetti:

palkkaa harjoittelija.

Hyvä:

freelancer-foorumit ja palvelut, jotka kokoavat yhteen freelancereitä valmiina vastaanottamaan toimeksiantoja: Freelancer, Upwork ja 99designs. Ongelma saattaa olla suomenkielisen tekijän löytämisessä.

Suuri:

Vaikuttajamarkkinoinnin alla tehtävä blogikirjoitus on jotain 250 ja 1000 euron väliltä riippuen sanojen määrästä, grafiikasta ja ennen kaikkea bloggaajasta eli artikkelin kirjoittajasta.

Sisällöntuotannossa hinnat riippuvat lähes aina siitä minkälaista sisältöä tuotetaan ja millä laajuudella. Tuotetaanko videoita, stillkuvia, kirjoitetaanko blogi-artikkelia, tehdäänkö vaikuttajamarkkinointia. Sisällöntuotanto käsitteenä on hyvin laaja ja monimuotoinen. Tämä pitäisi ehdottomasti pilkkoa ehdottomasti pienempiin osa-alueisiin, jotta suuntaviivoja voidaan piirtää.

Tapahtumat / eventit

Budjetti:

Näyttäydy ja verkostoidu muiden järjestämissä tapahtumissa.

Hyvä:

Järjestäkää yhteistapahtuma toisten tuotemerkkien tai brändien kesken tapahtuma, joka jakaa saman kohdeyleisön. Tapahtuman budjettia voi jakaa näin kaikkien toimijoiden kesken.

Suuri:

Täysin omaan lukuun järjestetty eventti. In-housena, eli omalla henkilöstöllä toteutettuna tapahtuman kulut toki uppoavat henkilöstön palkkakuluihin ja hankintamenoihin. Ulkoistettuna tuotantoyhtiöille pieni tapahtuma alkaa noin 5000 eurosta ja hintalappu voi ulottua aina miljooniin, riippuen tapahtuman laajuudesta.

Tässä muutamia esimerkkejä ja suuruusluokkia mitä nämä toimenpiteet voivat maksaa. On hyvä todeta, että markkinointitavoitteiden saavuttamiseen ei ole yhtä maagista ohjetta. On kuitenkin ryhdyttävä tuumasta toimeen, jotta voit rakentaa brändisi haluttuun muotoon ja saavuttaa toivottu asema markkinoilta. Muista käyttää kaikki markkinointieurot viisaasti.

Jos kaipaat apua markkinointiin liittyvissä asioissa, niin kuulemme mielellämme teistä lisää ja keskustellaan mikäli voisimme olla teille sopiva kumppani auttamaan.

Aimo Taskinen
Aimo Taskinen
Myynnin ja markkinoinnin rautainen ammattilainen, jonka missiona on auttaa kaikkia menestymään iloa ja positiivisuutta puhkuen. Google-sertifikaatti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *