Mitä on remarketing-mainonta? - Makum

Mitä on remarketing-mainonta?

Remarketing-mainonta eli toisin sanoen retargeting-mainonta. Suomeksi aiheesta puhutaan nimillä uudelleenmarkkinointi tai uudelleenmainonta. Jokaisella termillä tarkoitetaan kuitenkin käytännössä samaa asiaa eli mainoksien näyttämistä heille, jotka ovat jo vähintään kerran käyneet verkkosivustollasi. Mainonnan tarkoituksena on houkutella sivustokävijät palaamaan uudestaan sivuillesi suorittamaan haluttu tavoite loppuun.

Olet varmasti huomannut tilanteen, jossa sivustovierailusi jälkeen kyseisen yrityksen mainokset alkavat seurata sinua ahkerasti joka paikkaan, esimerkiksi sosiaalisen median kanaviin tai eri nettisivujen mainospalkkeihin. Kyllä, tämä on remarketing-mainontaa.

Miksi remarketing-mainontaa pitäisi tehdä? 

Olet ehkäpä törmännyt aiheeseen. 3-4% sivustollesi ensimmäistä kertaa tulevista vierailijoista korvertoituu eli tekee haluamasi toimenpiteen(verkkokaupan ostos, yhteydenotto jne.). 

Useimmat asiakkaat vierailevat sivuillasi useita kertoa vaikkapa ennen verkkokaupan ostosta. palveluita tai tuotteita vertaillaan, maksutapoja tutkitaan, maksuehtoja luetaan vielä kerran. Syitä päätöksen lykkäämiseen on lukuisia. Yleensä ostopäätöksen tekeminen mutkistuu entisestään mitä arvokkaampi tuote tai palvelu on kyseessä.

Tämän vuoksi uudelleenmarkkinointi on fiksua ja tehokasta. On myös huomattavasti kustannustehokkaampaa houkutella jo kerran palveluun tutustunut kävijä tekemään haluttu toimenpide, verrattuna täysin uuteen sivustovierailijaan. Uudelleenmarkkinoinnilla saadaan myös puhuteltua mainoksen kohderyhmää eri tavoin sekä tarjottua alennusta tai muuta etua, joita verkkosivuston muut kävijät eivät näe. Tavallisimpia mainonnan kohdistustapoja ovat:

  • dynaamiset tuotemainokset asiakkaille, jotka eivät olet suorittaneet vaikka verkkokaupan ostosta loppuun
  • brändiä esille tuovat mainokset
  • nykyisten tai vanhojen asiakkaiden aktivointiin tarkoitetut mainokset

Remarketing-mainonnan aktivointi

Remarketing-mainonnan tekninen toteutus on helppoa. Tarvitset alkuun kunkin mainosalustan tarpeisiin luodun pikselin eli lyhyen koodipätkän. Pikseli lisätään sinun tai verkkosivustosi ylläpitäjän toimesta verkkosivustollesi. Tämän jälkeen luodaan halutut kohderyhmät mainosalustalle. Viimeiseksi käynnistetään mainoskampanjat valittujen kanavien mainostyökaluja käyttäen. 

Suosituimmat remarketing-kanavat

  • Google Ads ja remarketing-mainonta
    • Google mahdollistaa uudelleenmarkkinoinnin oman Google-Ads mainostilinsä kautta. Mainoksia voidaan kohdistaa niin Googlen sanahakumainonnassa, Display-verkostossa kuin Youtubessakin.
  • Facebook ja remarketing-mainonta
    • Facebookin etuna on mainonnan kohdistamisen yhdistäminen Facebookin omien mainoskohdennusten kanssa, jolloin mainonnasta saadaan entistäkin kohdennetumpaa. Erilaisia kuvia ja tekstejä voidaan helposti näyttää vaikkapa iän, sukupuolen tai kiinnostuksen kohteiden mukaisesti. Kaikki kohdistukset hoituvat kätevästi Facebook Business Managerin avulla. Samalla työkalulla saat mainoksesi näkyviin myös Instagramin puolella.

Mikäli haluat aktivoida uudelleenmarkkinointia yrityksesi käyttöön, ole yhteydessä digitaalisesta markkinoinnista vastaavaan tiimiläiseesi tai markkinoinnin kumppaniisi.

Voit myös laittaa viestiä meillä niin autamme sinut alkuun.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *