Miten Google-markkinointi toimii? - Makum

Miten Google-markkinointi toimii?

Google logo

Google Ads (aiemmin Google AdWords) on Googlen oma mainonta-alusta, joka mahdollistaa oman verkkosivusi mainoksen lisäämisen hakukoneen tuloksiin maksua vastaan. Google-hakuja tehdään maailmassa 2.3 miljoonaa joka sekuntti. Tämä määrä voi sisältää hakuja juuri niistä tuotteista tai palveluista, joita sinun yrityksesi tarjoaa. Tällöin verkkosivuillesi on mahdollista ajaa sellaista liikennettä, jolla on tiedostettu tarve sinun tarjoomallesi. Mikäli olet maksanut mainospaikasta tarpeeksi, verkkosivusi näkyy Googlen hakusivun etupäässä, eikä sinun tarvitse odottaa, että sivustosi ilmestyy Googlen hakutuloksiin orgaanisesti.

Perusperiaatteet

Asetu asiakkaasi saappaisiin. Mieti, millä hakusanoilla potentiaalinen asiakkaasi hakisi Googlesta tietoa tarjoamistasi tuotteesta tai palveluista. Valitse hakusanat ja luo niille mainoksia, jotka helposti luettuna kiteyttää tarjoamasi tuotteen tai palvelun idean ja ohjaa asiakkaan verkkosivuillesi lisätietoa varten. Voit luoda kokonaisia kampanjoita, joihin sisältyy avainsanojen mainosryhmiä, sekä näiden yksittäisiä mainoksia.

Googlella on käytössä myös Display-mainoksia, jotka näkyvät Google Display -verkostossa. Tähän verkostoon sisältyy useita kolmannen osapuolen verkkosivuja, jotka ovat yhteistyössä Googlen kanssa ja näyttävät sivustoillaan Googlen mainoksia. Nämä mainokset voivat olla hakusana-mainonnan tapaan teksimuodossa, tai vaikka kuvina tai videoina. Display-mainokset voivat olla myös remarketingia tai bannerimainoksia. 

Pay Per Click, Google-Markkinointi, Google Adwords, Google Ads

Hakusanakilpailu

Yleisimmistä ja suosituimmista hakusanoista on varmasti kilpailua. Kaikille mainostajille ei ole etusivulla tilaa. Tällöin hakusanojen mainospaikoista käydään huutokauppaa muiden mainostajien kesken. Luonnollisesti korkein hintatarjous avainsanasta ansaitsee myös ensimmäisen mainospaikan. 

Se, missä järjestyksessä mainoksesi sivulla näkyy, tai näkyykö se hakusivulla ollenkaan, määräytyy siitä, paljonko olet valmis maksamaan yhdestä mainoksesi klikkauksesta. Muita vaikuttavia asioita on mainoksesi ja landing-sivusi laatu. Laadukkaat mainokset sisältävät hyödyllisiä laajennuksia, kuten lisäinformaatiota, linkkejä ja puhelinnumeron. Näkyvyyteen vaikuttaa myös mainoksen sijoituksen kynnysarvot, eli pähkinänkuoressa haun aihe ja luonne, sijainti ja aika sekä laitetyyppi. 

Laadukkaasti tuotetut mainokset ja landing-sivut parantavat näkyvyyttäsi, klikkausprosenttiasi ja voivat myös laskea klikkikohtaista hintaa ja parantaa sijoituksesi tuottoastetta. Me voimme auttaa sinut tässäkin alkuun, ota yhteyttä!

Kim Pitkänen
Kim Pitkänen
Makum - markkinoinnin kumppanin toinen perustajista. Töissä olen intohimoinen myynnin ja markkinoinnin ammattilainen. Kotona olen aviomies ja perheenisä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *